Müüja-klienditeenindaja
Müüja‑klienditeenindaja töö on klientide teenindamine, kaupade müük. Ta võtab kauba vastu ja valmistab selle müügiks ette, korrastab kaubaväljapanekuid ja uuendab neid ning nõustab ja teenindab kliente. Klienditeenindaja pakub klientidele head teeninduskogemust ja aitab leida sobivad lahendused. Väiksemates kauplustes tegeleb müüja ka kauba tellimisega järgmiseks päevaks. Kauba vastuvõtmisel jälgib müüja, et kaubakogused vastaksid saatedokumentidele ja kaup oleks kvaliteetne. Müüja peab tundma müügil olevat kaupa ning oskama klienti nõustada selle otstarbe, koostise, kvaliteedi, kasutamise ja hooldamise küsimustes. Klienditeenindamine on müüja töökohustustest kõige tähtsam, sest kliendi soovide täitmisest oleneb kaupluse läbimüük. Müügil oleva kauba tundmine on müüja esmane kohustus. Müüja peab tundma kaubandusseadusi ning teavitama klienti kauba garantiitingimustest ja pretensioonide esitamise korrast. Kauba eest tasumisel võtab müüja kliendilt vastu sularaha või arveldab pangamaksekaardiga. Müüja töö kvaliteeti näitavad püsiklientuuri kujunemine ja läbimüügi kasv. Müüja‑klienditeenindaja töö on sobilik suhtlemishimulisele inimesele, kes on korrektne, hindab korda ja julgeb töötada suurte rahakogustega. Töö sobib inimesele, kes naudib klientide nõustamist, tööd arvuti ja dokumentidega ning kaupade haldust.
Töötajate arvu muutus
Stabiilne
Töötajate arv
28 500
Brutopalk
1050 €
Hariduslik ettevalmistus
Kesk- või kutseharidus, õpe töökohal ja erialane koolitus
Hea teada
- Head karjäärivõimalused liikumaks edasi juhtivatele ametikohtadele kaubanduses
- Head tööväljavaated
- Võimalus töötada osaajaga
- Tulevikus on tööülesanded rohkem seotud klientide nõustamisega
- Vajalik on teenindus- ja koostöövalmidus
- Rahaga arveldamine eeldab täpsust ja matemaatilist võimekust
- Töötingimused. Töö eeldab valmisolekut inimeste teenindamiseks, meeldivat ja viisakat käitumist, head suhtlemis‑ ja väljendusoskust, ausust, iseseisvust ja kohusetundlikkust. Töö sujumisele aitab kaasa tolerantsus, kannatlikkus, hea füüsiline ja vaimne vastupidavus, võime paindlikult lülituda ühelt tegevuselt teisele. Kaubanduse klienditeenindaja töö on vaheldusrikas, võib olla periooditi pingeline ja pikaajaliselt istuva, seisva või liikuva iseloomuga. Müüja‑klienditeenindaja töötab graafiku alusel, töö eeldab valmisolekut töötada puhkepäevadel, riiklikel pühadel ja õhtusel ajal, erineva temperatuuriga ruumides ja olmemüra keskkonnas, raskuste tõstmist ja töötamist kuvariga. Töökeskkond peab olema väga puhas, piisava valgustuse, hea ventilatsiooni ja vajaliku temperatuuriga, õhutatud ning mõjuma ka kliendile meeldivalt ja turvaliselt. Olenevalt sellest, millist kaupa müüakse, varieeruvad ka töötingimused. Suurem füüsiline koormus on näiteks ehituskauba müüjatel, kus tuleb kaupa tõsta ja vajaduse korral aidata kliendil see autosse toimetada. Kassapidaja töö toimub istudes, kasutada tuleb küllalt ühetaolisi liigutusi. Kassapidajad peavad kindlasti hoolt kandma oma selja ja õlavöö tervise eest. Müüjal‑konsultandil peavad olema põhjalikumad teadmised kaubagrupist, mida ta müüb, nt elektroonika, ehituskaup, garderoobikaup, parfümeeria ja kosmeetika, tarbekeemia, majatarbed, kantseleikaup, toidukaup, masinad ja seadmed, mööbel, sisustustekstiil jms. Kioski‑ ja välimüük on keerukam selle poolest, et sageli tuleb arvestada muutuvate ilmaoludega ning ohuga külmetuda.
- Karjäärivalikud: vahetusevanem, administraator, teenindus- ja müügijuht, müüja-konsultant, müügikorraldaja