Modell
Modelli tähtsaim tööriist on tema keha, sh keha tajumine, väljendusoskus ja professionaalsus. Üldiselt värvatakse modelliks inimesi, kes näevad kas klassikaliselt kenad ja hoolitsetud välja või kelle olemusest ja välimusest kiirgub isikupära. Moetööstuses on eelistatud pikad ja saledad noored või noorusliku välimusega inimesed, kuid reklaaminduses ja kunstis selles suhtes piire pole. Oluline on, et modell säilitaks oma välimuse projekti või lepingu lõpuni võimalikult muutumatuna. Tegemist on väga konkurentsitiheda valdkonnaga, kuhu sisenemine on keeruline ning stabiilse sissetulekuni jõudmine nõuab aega, järjepidevust ja tugevat portfooliot. Modellina võib töötada mitmel suunal, täites oma tööga üldjuhul kas kunstilisi või kommertslikke eesmärke. • Lavamodell esitleb moedisainerite loomingut (rõivad, jalanõud, aksessuaarid) moe‑show'de ajal spetsiifilisel viisil moelaval kõndides. Modellindus on ihaldatud, ent üsna karm ja konkurentsitihe valdkond, kus enda nähtavaks tegemine ja tasuva koostöölepingu sõlmimine on algajale modellile üldjuhul väga keeruline ja pettumusterohke teekond, mis võib alguses nõuda ka omakapitali investeerimist. Edu korral on võimalik siiski ka väga hea teenistuseni jõuda. Professionaalse lavamodelli töö on tavaliselt ülemaailmne ja toimub peamiselt suurtes moemekades nagu Pariis, Milano, London, New York ja Tokyo. Seal käiakse ka prooviesinemistel ehk casting'utel, kus disainerid valivad tuleva show jaoks sobivad modellid. Show ajal toimub suurem osa tööst lava taga koos disainerite, stilistide, juuksurite, grimeerijate ja fotograafidega. Tihti tuleb end lavataguses kaoses väga kiiresti liigutada, et lühikese aja jooksul kogu oma lavaline väljanägemine teiseks muuta. Lava peal toimub töö aga rahulikumas tempos, prožektorite eredas valgusvihus otse publiku silme all. Kuid valmist tuleb olla selleks, et sageli ebaergonoomilistes jalanõudes ja ebatraditsiooniliselt lehvivates rõivastes liikudes on komistamised‑kukkumised kerged juhtuma. • Fotomodellid töötavad nii moedisainerite, reklaamifirmade kui ka ilu‑, tehnoloogia‑, elustiili‑ jm brändide heaks. Fotomodelli vahetuks koostööpartneriks on fotograaf, kes juhendab modelli võtma sadu eri poose, millest fotograaf koos moekunstnikuga hiljem eesmärgist lähtuvalt parimad välja valib. Professionaalse fotomodelli töö on intensiivne ja nõuab väga head kehataju, võimet kiiresti valguse ja kaameranurga järgi kohanduda ning hoida väljendusrikkust ka pärast kümneid või sadu katseid. Fotomodellide töö toimub stuudiotes ja välivõtete paikades üle maailma ning see võib tähendada pikki tööpäevi, külma või kuuma kliimat, ebamugavaid riideid või keerulisi poose, mida tuleb hoida seni, kuni fotograaf on rahul. Algfaasis on konkurents tööturul väga tihe ning regulaarsed tööd tekivad alles pärast tugeva portfoolio kujunemist. Edu korral on võimalik töötada rahvusvaheliste brändide kampaaniates ja poseerida tunnustatud moeajakirjadele, mis võib olla väga tulus. • Kataloogimodell töötab samuti fotograafiga, kuid tema väljenduslaad on oluliselt pragmaatilisem ja poosid pigem ühetaolised, keskendudes müüdava kauba võimalikult kaubanduslikule esitlemisele. See töö ei nõua suuri emotsionaalseid amplituude, küll aga täpsust ja järjepidevust — igat eset tuleb näidata võimalikult selgelt, loomulikult ja tagasihoidlikult, nii et vaataja keskenduks tootele, mitte modellile. Kataloogitööd on sageli stabiilsemad ja sagedasemad kui loomingulisemates valdkondades, mistõttu paljud professionaalid täidavad just seda rolli oma põhiteenistusena. • Reklaamimodell töötab liikuva kaamera ees, sageli väikese näitlemise elemendiga. Töö tulemuseks on näiteks muusikavideo, telereklaam või sotsiaalmeedia kampaania. Selles rollis on olulisel kohal modelli karakter ning võime väljendada brändi iseloomu kehakeele, miimika ja energiaga. Sageli tuleb mängida lihtsaid stseene, mis nõuavad emotsioonide täpset ajastust ja kontrolli. Reklaamimodelli töö on projektipõhine ja võib hõlmata pikki võttepäevi, korduvaid stseene ja intensiivset koostööd režissööri, operaatorite ja stilistidega. Edu korral võib reklaamitöö olla üks modelli kõige tasuvamaid väljundeid. • Showroomi‑modell esitleb riideid ostjatele, agentidele ja disaineritele lähivaates. Oluline on sobivad kehaproportsioonid, professionaalne rüht ja liigutuste korduvus. Töö toimub peamiselt privaatses ruumis, kus modell käib päeva jooksul kümneid kordi edasi‑tagasi, kandes vaheldumisi mitmeid kollektsiooni rõivaid pikemat aega, võimaldades ostjatel rõiva istuvust ja liikuvust detailsemalt hinnata. See roll eeldab väga usaldusväärset, stabiilset ja koostöövalmis modelli, sest showroom’i modellid töötavad sageli samade brändidega pikema aja jooksul. • Proovimodell ehk fit‑modell töötab rõivatehnoloogide, konstruktorite ja disaineritega, aidates hinnata rõivaste istuvust pärisinimese peal. Selles töös ei poseerita, vaid seistakse ja liigutakse võimalikult loomulikult. Proovimodell peab andma täpset tagasisidet mugavuse, liikuvuse ja istuvuse kohta. See roll on üks stabiilsemaid modelli töövaldkondi, sest rõivabrändidel on vaja kindlate mõõtude ja proportsioonidega modelli, kellega saab töötada hooaegade kaupa. • Kunstimodell on inimene, keda kunstnik oma kunstiteosega (nt joonistus, maal, skulptuur) kujutab. Sageli on selleks vaja julgust olla ihualasti, ning füüsilist jaksu ja kannatlikkust, et hoida tundide viisi sama kehaasendit. Kunstimodell töötab tavaliselt rahulikumas, kuid nõudlikus keskkonnas, kus asendid võivad olla füüsiliselt rasked, ruumid ja temperatuurid varieeruvad ning sessioonid võivad kesta mitmeid tunde. Kunstimodelli keha ei pea olema klassikaliselt ideaalne – sageli on eelistatud just pehmemad ja vormikamad kehad, sest need on detailirohkemad ja kunstiliselt huvitavamad. Modellitöös on olulisel kohal stressitaluvus, paindlikkus, kohanemisvõime, hea füüsiline vastupidavus ja valmisolek teha koostööd väga erinevate loovmeeskondadega. Enamik modelle peab arvestama, et suur osa tööpäevast võib kuluda riiete vahetamisele ja teatud olukordades tuleb seda teha väga kiiresti.
Hea teada
- Oluline roll välimusel ja isikupäral
- Sageli ebaregulaarne ja projektipõhine töö
- Füüsiliselt kurnav ja suurt professionaalsust nõudev töö
- Väga konkurentsitihe valdkond
- Töötingimused. Modellina võib töötada ka iseseisvalt (enamasti kunstimodellid), kuid levinuim praktika on kuuluda mõnda modelliagentuuri, kel on valdkonnas vajalikud teadmised, oskused ja kontaktid ning kes sõlmib modellide eest lõppklientidega vahenduslepinguid. Eduka vahendamise eest võtavad agentuurid modellilt vahendustasu. Modell töötab enamasti siseruumides (stuudiod, moelavad, showroom'id, tootmisruumid, kunstiklassid), aga vahel ka välitingimustes (nt reklaamivõtted). Töö on projektipõhine ja ebaregulaarse graafikuga, kus pikad ootamisajad võivad vahelduda intensiivsete võtteperioodidega. Sõltuvalt töö iseloomust ja eesmärgist võib ka töökeskkond olla väga varieeruv: rahulikust paaristööst kuni pideva ereda või sähviva valguse ja suure publiku ees töötamiseni välja. Moemodellidel tuleb ette palju reisimist, välisprojektid võivad kesta nädalaid.
- Karjäärivalikud: tippmodell