Laevamehaanik
Laevamehaanik vastutab laeva seadmete ja süsteemide korrasoleku eest. Tema peamised tööülesanded on laeva pea‑ ja abimasinate, mehhanismide ning süsteemide plaaniline ja erakorraline kontrollimine, hooldus ja remont, rikete kiire avastamine ja lahendamine. Ta järgib rangeid tegevusjuhiseid ja täidab tehnilisi dokumente, rakendades vajaduse korral kiireid meetmeid ohutuse tagamiseks. Tema vastutusalasse kuuluvad päästeoperatsioonid ja esmaabi andmine, meresõiduohutus, tuleohutusmeetmed ja nende rakendamine tuleõnnetuse korral. Töö nõuab arvutioskust, head suhtlemist ja inglise keele valdamist rahvusvahelises keskkonnas toimetulekuks. Olulised isikuomadused on keskendumisvõime, füüsilise ja vaimse koormuse taluvus, koostööoskus, õpivalmidus, püsivus ja täpsus. Laevamehaanik töötab vastavalt kvalifikatsioonile mitmes ametis, nagu vanemmehaanik, esimene kuni neljas mehaanik ja elektrimehaanik. Lisaks võib olla eraldi remondimehaaniku ametikoht. Tihti nimetatakse teisest neljanda mehaanikuni töötavaid isikuid ühise nimetajaga vahimehaanikuteks. Laevamehaanikule alluvad laevamotoristid, kes tegelevad peamiselt laeva jõuseadmete, masinate ja mehhanismide käitamise, järelevalve ja hooldusega. Motorist järgib laevamehaanikute ja vanemmehaaniku juhiseid, teostab tavapäraseid hooldustöid ja kontrollib süsteemide töökorrasolekut.
Töötajate arvu muutus
Väike kasv
Töötajate arv
450
Brutopalk
3100 €
Hariduslik ettevalmistus
Kutseharidus või rakenduskõrgharidus
Hea teada
- Meretranspordi maht kasvab
- Huvitav ja vaheldusrikas töö
- Töö võimaldab näha palju erinevaid kohti ja rahvaid
- Töö nõuab häid IT-teadmisi ja orienteerumist automaatikas
- Töötingimused. Laevamehaanikute peamised töökohad on sageli eri riikide lippude all sõitvad rahvusvahelised laevad, laevaehitusettevõtted ja laevaremonditöökojad. Laevamehaaniku tavapärane töökeskkond on põhiliselt masinaruum. Vahimehaanik töötab vahetustega ja rasketes tingimustes, kus sageli puudub loomulik valgus ning on palju müra ja vibratsiooni. Laevamehaanikul tuleb palju kodust eemal olla. Tööaeg laevadel võib suuresti erineda. Lähiliinidel ja reisiparvlaevadel ollakse tavapäraselt kaks nädalat tööl ja kaks vaba, kaubalaeval on töövahetuse pikkus tavaliselt 1–3 kuud, harva kuni 6 kuud. Töökorraldus merelaeval jagab ööpäeva kolme mehaaniku vahel, igaüks töötab masinaruumis neljatunnise vahiga pärast kaheksatunnist puhkepausi. Laevatöö eeldab füüsilise ja vaimse koormuse ning meretingimuste talumist. Töörõivastusena kannab laevamehaanik enamasti ilmastikukindlaid pükse ja jopet või tunkesid, mille külge on hea kinnitada vajalikke tööriistu. Laevamehaanikule kui laeva ohvitserkoosseisu liikmele on tavapäraselt ette nähtud ka vormirõivastus. Teatud juhtudel peab laevamehaanik iga viie aasta järel läbima kohustuslikud Rahvusvahelise Mereorganisatsiooni (IMO) ettenähtud täienduskursused ja sooritama vastava eksami Transpordiametis. Olenevalt vanusest peavad kõik laevapere liikmed kord ühe või kahe aasta jooksul läbima ka perioodilise tervisekontrolli, mille eest maksab üldjuhul tööandja. Töötasu oleneb konkreetsest ametikohast. Eritööde eest makstakse tavaliselt lisatasu. Laevapere liikmed on kollektiivlepingutega kindlustatud nii püsivate tööga seotud tervisekahjustuste kui ka elu kaotuse puhuks. Toitlustus on laevapere liikmetele üldjuhul tasuta.
- Töövahendid: isikukaitsevahendid, laevasisesed kommunikatsioonivahendid, testimisseadmed ja mõõteriistad, käsi‑ ja mehaanilised tööriistad, ohutus‑ ja kaitseseadmed