Ametid

Kutseõpetaja

Amet pakub huvi

Kutseõpetaja õpetab ja juhendab kutse‑ ja ametiõppega seotud aineid kutsekoolides ja teistes haridusasutustes. Ta valmistab õpilasi ette töötamiseks ametites, milleks kõrgharidus ei ole tavaliselt nõutav. Kutseõpetaja suunab õppetegevust, et õpilane omandaks tööks vajalikud teadmised ja oskused. Seda teeb ta praktikumide ja teooriatundidega. Enamasti õpetab ta mitut ainet eri õpperühmadele. Kutseõpetajalt eeldatakse, et pideva enesetäiendamise kaudu panustab ta ka erialaõppe arendamisse. Ta koostab ja uuendab õpetuse sisu töö‑ ja õppekavas, korraldab kutsevõistlusi ning koolitab selleks õppijaid. Kutseõpetaja korraldab ka täienduskoolitusi ja koostööprojekte, et kutseõpet huvitavamaks ning mitmekülgsemaks muuta. Omades head ülevaadet töömaailmas toimuvast ja tundes kohalikke ettevõtteid, abistab ta õppijaid praktikaettevõtte leidmisel. Vajaduse korral annab ta nõu praktikajuhendajale ettevõttes. Üldhariduskoolis on tulevasel kutseõpetajal mõistlik suuremat tähelepanu pöörata psühholoogiale, ühiskonna‑ ja inimeseõpetusele, tööõpetusele ning reaalainetele. Esmaseid kutsealateadmisi ja kogemusi saab omandada erialaringis, huvikoolis ja koolivaheajal töötades.

Töötajate arv

1200

Brutopalk

2100 €

Hariduslik ettevalmistus

Kõrgharidus VÕI kesk‑, kutsekesk‑ või kutseeriharidus koos õppega töökohal

Hea teada

  • Mitmekesine ja loominguline töö
  • Head võimalused edasiõppimiseks ja enesetäienduseks
  • Motiveeritud täiskasvanud õppijad
  • Tänapäevane töökeskkond
  • Võimalus töötada põhitöö kõrvalt
  • Töötingimused. Kutseõpetaja töökeskkond oleneb suuresti erialast, mida ta õpetab. Töö võib toimuda nii sise- kui ka välitingimustes. Siseruumides tuleks arvestada kutseõpetaja töötervishoiu ja tööohutuse nõudeid. Kutseõpetajal tuleb tagada nõuete täitmine ka õpitöökodades, erialalaborites ja muudes töökohtades. Töö on vaimselt pingeline, aga olenevalt erialast võib see nõuda ka füüsilist pingutust. Töö eeldab emotsionaalset tasakaalukust, sest õpetades peab suutma end igas olukorras valitseda ega tohiks närvi kaotada. Probleemolukordades tuleks suuta kiiresti reageerida. Kutseõpetaja tööaeg on seaduse järgi 35 tundi nädalas, mille sisse on arvestatud antavad tunnid ja üldtööaeg. Enamjaolt toimub õppetöö tööpäevadel, kuid näiteks kaug- või sessioonõppe puhul võidakse töötada ka õhtuti või nädalavahetustel. Kutseõpetaja antavad tunnid ei jagune õppeaasta peale ühtlaselt. Võib esineda perioode, kus kogu tööaeg on täidetud tundide andmisega. Teinekord on aga tunnivaba päev või nädal. Kokkuvõtete tegemise ajal on tööd mõnevõrra rohkem. Kutseõpetaja võib tööle asuda nii avalikus kui ka erasektoris. Tavaliselt leiab ta tööd kutseõppeasutustes või koolitusfirmades.
  • Karjäärivalikud: valdkonnajuht, juhtivõpetaja, osakonnajuhataja, direktor, kutseõpet korraldav ametnik, kõrgkooli õppejõud, koolitaja
Rohkem lisainfot

Põhioskused

Digitaalne kirjaoskusIseseisev kasutaja
Keeleoskuseesti keel C1
35Enesejuhtimisoskused
  • 35Enesejuhtimisoskused
    Väärtustest lähtumine
    Enesekehtestamine
    Moraalinormide järgimine
    Näita veel (32)
    22Õpetamis- ja juhendamisoskused
  • 22Õpetamis- ja juhendamisoskused
    Õpikeskkonna kujundamine
    Õpetamisstrateegia rakendamine
    Õpetamismeetodite rakendamine
    Näita veel (19)
    13Lävimisoskused
  • 13Lävimisoskused
    Sobiva õhkkonna loomine
    Suhtlemisoskus
    Kirjalik eneseväljendusoskus
    Näita veel (10)
    8Tehnilised oskused
  • 8Tehnilised oskused
    Projekteerimine
    Digikommunikatsioonioskus
    Veebiotsingu tegemine
    Näita veel (5)
    7Mõtlemisoskused
  • 7Mõtlemisoskused
    Analüütiline mõtlemine
    Tõenduspõhisele teabele tuginemine
    Ainetevaheliste seoste loomine
    Näita veel (4)
    3Juhtimisoskused
  • 3Juhtimisoskused
    Eesmärkide seadmine
    Valdkonna populariseerimine
    Tegevuste korraldamine
    3Haldamisoskused
  • 3Haldamisoskused
    Dokumendi koostamine
    Teabe kogumine
    Valdkonna arengu jälgimine
    3Hindamis- ja uurimisoskused
  • 3Hindamis- ja uurimisoskused
    Arvandmete tõlgendamine
    Arenguvajaduse väljaselgitamine
    Teadmiste hindamine
    1Tervishoiuoskused
  • 1Tervishoiuoskused
    Esmaabi andmine
    63Lisaoskused
  • 63Lisaoskused
    Induktiivne mõtlemine
    Otsuste tegemine
    Loovmõtlemine
    Näita veel (60)

    Töövaldkonnad

    Haridus ja teadus
  • Uuendatud: 6.11.2024

    Küpsised

    Lehekülg kasutab küpsiseid.